Wednesday, May 25, 2011

Holiday at Medan Indonesia (Part 1)

Org len sume x sabar nk tunggu 10 mei sbb last paper utk sem ni..tpi berbeza ngn aku n team D' Marketers..kitorg sume x sabar nk terbang ke Medan, Indonesia..da la paper marcom ni paper penutup utk sem ni, mmg kitorg xde mood nk study la..otak aku pun da x de kat M'sia..hahaha..abes je paper, aku terus balik bilik n wat clearance bilik n berkumpul..dlm flight aku dok sorg je..cuak gile kowt..da la aku 1st time nek kapal terbang..mmg aku takut la..nak2 plak kne dok sorg..rupe2nye tasya pun dok sorg2 kt depan..sampai je kt Medan, aku rase mcm masa berundur plak sbb kitorg gerak dr LCCT kul 9.45pm tpi sampai kt Lapangan Terbang kt sana kul 9.30pm..hahahaha..lps check in n rehat, kitorg kua g mini market kt dpn hotel..mule2 nk beli brg kat sana mmg klakar la..nk beli brg ciket je tpi kecoh mcm nk beli satu mini market..hahaha..da blk hotel, aku on9 kejap n then tidoooo..

baru lepas check in..x sabar nk nek flight..

da check in kat Hotel Antares

kul 7am ( M'sia) aku da terpacak kt dpn cafe tu tpi xde org..rupe2nye diorg ckp g mkn kul 7am indonesia..lps sarapan, kitorg g ke Istana Maimun (IM)..IM tu dulu digunakan oleh sultan..disebabkan indonesia da xde sultan, istana tu juz dibuat sbg muzium je..menurut org yg bg penerangan tu, kebanyakan sultan2 kt Malaysia ade pertalian dgn sultan di Indonesia..ade mcm2 mitos dan lagenda yg berkaitan dgn IM..destinasi seterusnye kitorg g Universitas Islam Sumatera Utara..kalu tgk sekilas, U diorg nmpk mcm skola2 kt M'sia je..


sementara tunggu bas lepas sarapan
Lps lawatan ke UISU, kitorg meredah bukit bukau utk g ke Danau Toba..da mcm bukit putus yg kt kuala pilah tu aku rase..ble bas kitorg berselisih ngn bas len atau lori, takut gile kowt..n mcm bese la kalu da lalu jln yg bengkang bengkok, confirm la kepala aku akn pening..utk elak dr muntah, aku pun tido la..itu pun tido2 ayam je sbb teruja nk tgk danau toba yg org slalu cite tu..Danau Toba a.k.a Tasik Toba tu sgt luas n cantek..nk plak kalu tgk dr atas bukit..
at Istana Maimun

mcm2 reaksi ade..
at Universitas Islam Sumatera Utara
Smpi kt Danau Toba, kitorg check in kt Hotel Parapat View..mkn mlm tu simple but sgt sedap..lps mkn mlm, majority bdk pompuan berendam dlm kolam renang..memandangkan bdk2 lelaki sume kua, mmg kitorg dok dlm kolam tu lama2 la..siap men "pukul berapa datok harimau" dlm kolam renang..dira n aida mmg dengki kt aku..diorg saje je tarik aku kt tmpt yg dlm..mentang2 la kaki aku pendek n x sampai nk jejak kt tempat yg dlm..ade skali tu mase tgh men datok harimau tu, aku ter'pergi' ke tmpt yg dalam..terpaksa la tasya tarik aku bw ke tepi..aku mmg x leh nk wat pape la..dlm panik2 tu, aku g pegang tgn org ygj d datok harimau lg..konon2 nk menyerah la..tpi die xmo amek aku plak..hahaha..ble bdk2 lelaki blk, baru la sume kelam kabut naek bilik..hehehe

bergambar kat sekitar hotel
Ari ke 3 kitorg g ke Perkampungan Batak..baru jalan masuk ke Perkampungan Batak, aida terpelecok n kaki die injured..org2 kt kedai area situ cpt je tlg kitorg..diorg bg selipar kt aida (sbnrnye diorg suruh beli selipar tu)..diorg letak daun ape ntah kt lutut aida bia luka tu kering..then kitorg teruskan perjalanan..mase kt tmpt hutasilagan, pemandu pelancong kitorg cite la serba sedikit pasal sejarah tempat tu..bile kitorg g ke pasar yg ade kt citu, kitorg dipaksa beli brg2 diorg..mcm2 cara diorg pujuk kitorg..siap ckp "kite serumpun, dik..kalu sesama kita x bantu, siapa mau bantu dik." pergh..ayat die mmg wat ati cair la..walaupun aku xmo beli, akhirnye aku tergugat jugak ngn pujukan diorg..aku tension n bengang gile ble harga brg yg aku beli tu lg mahal dr kt kedai2 lain..
atas bot dlm perjalanan pergi n balik dari Perkampungan Batak

at Perkampungan Batak

Then perjalanan diteruskan ke Berastagi..perjalanan kali ni lebih lama iaitu 5-6 jam..mase dlm perjalanan, tbe2 bas kitorg terhenti..aku da terbayang kes bas rosak mase induction kt Bentong ari tu..ble bas da ok, singgah kt kwsn rehat kt atas bukit..da puas berposing sakan kt sana, kitorg teruskan perjalanan lagi..lps tu kitorg g kt kawasan air terjun piso-piso plak..kt cini pun kitorg berposing sana sini..suke giler tgk pemandangan die..kalu aku ade DSLR, mesti dpt amek gmbr kt situ lagi cantek..mase nak ke Berastagi dari air terjun tu, jln die sgt teruk n kecik..ade skali tu bas kitorg berselisih ngn lori kat atas jambatan..ble aku tgk kt sebelah kiri, da dekat sgt ngn parit..kalu salah langkah, mmg kitorg terbalik ke dlm parit tu la..disebabkan da pening gile n tekak da mule rase loya, aku paksa diri tido..kalu x, confirm aku muntah..sampai je kat Berastagi, kitorg check in kt Green Garden Hotel..ingtkan nk mandi kolam lg tpi kolam under maintenance plak.. 

at hentian rehat (da lupa nama dia)

di sekitar Air Terjun Piso-Piso

disebabkan cite aku ni terlalu panjang n byk gmbr yg aku nk masukkn, aku tterpaksa wat HOLIDAY AT MEDAN, INDONESIA (PART 2)..nantikannye.. :-)

No comments:

Post a Comment