Friday, December 24, 2010

Wedding My Cousin

Ceh tajuk xmo kalah..nk tulis dlm bi gak..padahal nk bercerita dlm bm..hahaha..ok lah berbalik kpd cite wedding kazen aku 2..pada 18 dis 2010, kazen aku siti rohayu & suami die, muhammad melangsungkan perkahwinan diorg kt umah kazen aku, kg sg kerang..19 dis 2010 plak mjls bertandang ke umah pengantin lelaki..walaupun family kazen aku ni bkn org senang, tpi diorg murah rezeki..seekor lembu tumbang (disembelih) utk meraikan perkahwinan diorg..selain itu, org2 kg juga ringan tulang memberi mcm2 kuih muih, telur, bunga telur n mcm2 lg la..jimat belanja diorg..x payah susah2 nk beli telur byk2..da la harga telur skrg ni da mahal..

Da lame aku x g wedding yg org kg bergotong royong memasak n tlg bungkus mknn dlm goodies bag..skrg ni kebykkn wedding yg aku g sumenye da pakai catering..xde sibuk2 nk merewang segala..style org kt umah kazen aku ni pelik ciket..pg before pengantin bersanding baru la diorg dtg bungkus mknn dlm goodies bag dgn mknn2 yg org2 kg bw sendiri..bkn ciket mknn yg dlm goodies bag 2..di sebabkan x cukup org n masa da suntuk, aku tlg kazen aku yg sorg lg wat makanan beradap utk pengantin..aku sempat wat 1 hidangan je sbb mak aku da bising suruh aku bersiap..mase 2 bru pukul 10..padahal pengantin nk bersanding kul 12..mls aku nk siap awal2..pengantin pun x siap lg..so, aku g lepak kt bilik pengantin n tlg mana yg perlu..kul 11 bru aku kelam kabut nk bersiap sbb ade tugas penting yg menanti aku..

Kul 12 lebih pengantin da siap n rombongan pengantin lelaki pun da sampai..so, aku n kazen aku 2 g la keluar..kitorg berdua diberitahu oleh mak long n mak aku yg ayah kazen aku Cuma bg kazen aku tgu kt dpn pintu je..so, kitorg dok je la kt depan pintu..mase tunggu rombongan lelaki smpi aku rase aku yg neves terlebih padahal bkn aku yg nk bersanding..tpi itu la 1st time aku jd pengapit..mane la aku x neves..cuppp..aku jadi pengapit??? Mcm x caya je..wahahaha..da kazen aku minta aku jd pengapit, kne la aku ikutkn..

Ok smbg balik cite, mule2 kitorg dok je kt dpn pintu..then makcik2 kt citu bising suruh kitorg g sambut pengantin lelaki sbb diorg da lama tgu kt jalan nk masuk ke umah 2..aku n kazen aku da serba salah..xtau nk jalan atau x..disebabkan da x tahan dgr makcik2 2 bising kt tepi telinga kitorg, aku ajak sepupu aku jalan..bru jalan ciket, mak long aku tahan kitorg n ckp kitorg x leh jalan..lps aku ckp2 ciket ngn mak long aku, bru la die bg kitorg jalan..itupun bile nmpk rombongan pengantin lelaki da nk sampai..ble dua2 pasangan pengantin da bertemu, ade 1 masalah..kedudukan diorg salah..aku nk ckp tpi xtau nk ckp mcm mana..last2 mak long aku dtg n tegur..

Then diorg bersanding kt dlm umah plak..aku rase kelam kabut ciket la suasana..maybe sbb xde kompang n sesi tepung tawar..so, aku xtau nk wat mcm mana n hy tgu arahan dr diorg je..bile da smpi sesi bergambar n aku rasa khidmat aku x diperlukan, aku turun n amek alih tugas amek gmbr yg mak aku wat mase aku tgh jadi pengapit 2..then diorg bergambar kt dalam bilik plak..klakar la diorg ni..dua2 blur n malu2 nk berposing..tpi bile suruh posing pandang muke masing2, dua2 asyik memandang sampai kne tegur ngn mak andam merangkap camerawomen pada ari 2..hahaha..

Da settle majlis pada ari 2, aku n family aku g lumut..aku pun xtau ape plan sebenarnye..juz ikut je..smpi teluk batik, kitorg jln2 kt tmn n pantai lps rehat2 kejap kt bilik..sempat la jugak bergambar (bende wajib bile g satu tempat)..hehehe..mlm 2 g mkn2 n jln2 kt marina island..sempat gak singgah jetty complex kt marina island..balik hotel, terus tdo..aku sgt penat n ngantuk..lagi2 dlm keadaan aku yg batuk n selesema..aku x suke batuk n selesema..sgt x selesa..

Disebabkan sume keletihan, plan asal nk kua kul 8 ditunda ke kul 9 lebih gara2 sume terlajak tdo..nk gosok bju, xde iron..so, sume g kenduri pakai bju yg x iron..hahaha..aku la yg plg sonok sbb aku pakai bju jenis cotton..so, korg boleh bygkan kn mcm mana keadan baju yg aku pakai 2..nk iron kt umah kazen aku, takut x sempat..da la aku kne jd pengapit lg..kakak n abg ipar aku bgn bile eidlan bgn n tepuk2 mama n ayah die sambil bercakap mcm suruh bgn, then boleh plak die sambung tdo balik..klakar betul la bdk kecik sorg ni..da la mlm td pye sonok die kua masuk kt almari tv 2..da mcm ank buah gym plak..hahaha..ingtkn kitorg la yg plg lmbt..smpi kt umah kazen aku, diorg tgh siap2 gak..diorg tgh tgu kazen aku yg lg sorg x sampai2 lg..

mase aku nk masuk umah, kebetulan pengantin lelaki kua dr pintu tgh nk ke ruang tamu..aku tergamam seketika tgk die pakai bju melayu kaler putih n bercermin mata hitam..bkn sbb aku jatuh ati kt die..tpi sbb tbe2 aku terbayang wajah seseorg yg amat aku rindui ble tgk die berpakaian mcm 2..ok, cukup ila..erm..lebih kurang kul 11 lebih gak la baru kitorg gerak g umah pengantin lelaki..smpi sana, family pengantin lelaki da tunggu..smpi sana, aku rase menyesal x bw paying n kipas diorg..before kua 2 aku da pegang da payung n kipas..kazen aku ckp x gn, aku pun xde la bw..rupe2nye diorg pun x sangka yg diorg akn bersanding gak kt umah pengantin lelaki.. walapun diorg bersanding 2 hanyalah duduk kt atas kusi mcm 2 je, masih terasa kemeriahannye..diorg kne bersanding gak supaya keluarga belah lelaki dpt tgk pasangan pengantin yg diraikan..

da settle majlis kt umah belah lelaki, aku n family minta diri n gerak balik kl..mase otw balik 2, sempat la jugak singgah umah makcik aku kt kg bahagia..tq abg iparku sbb sudi bw kitorg balik kg n g umah angah inah..rase sonok sgt sbb da lame x jmpe ngn makcik aku yg sorg ni..walaupun weekend ni aku penat n x cukup tido, aku aku sonok sgt..akhirnye kazen aku yg sorang ni da kawen..semoga ayu & mat bahagia n berkekalan selamanya..sbnrnye aku jeles gak tgk diorg da kawen..sbbnye kazen aku ni muda setaun dari aku tpi da kawen..aku ni jgnkan berangan nk kawen, bf pun xde..ade ati berangan nk kawen..hahahaha..k la, smpi cini je entry kali ni..daaaa… :-)

No comments:

Post a Comment